Föredrag om företagsklimatet i Sörmland

Föredrag om företagsklimatet i Sörmland

Play

TV-Eskilstuna var med och bevakade Frukostmingel med näringsrik frukost på Munktell Science Park i Eskilstuna på Tisdagsmorgonen 8 maj.

Där träffade de Annakarin Sandén, näringslivsutvecklare i Eskilstuna kommun som är med och leder en workshop där de vill att man ska vara med och bidra med tankar och idéer.

De har förutom att få höra svenskt näringslivs syn på hur man kan jobba för att få ett bättre företagsklimat också fått chansen att fråga sina kunder som är företagen eller de blivande företagen i Eskilstuna, vad de vill ha för att kontakten med kommunen ska gå smidigt.

De flesta som jobbar med företagsfrågor inom kommunen har någon form av myndighetsutövning, det kan gälla att ha tillstånd eller bygglov eller liknande och det är de vanligaste kontakterna.

Hon påpekar att det är viktigt att fråga kunderna direkt och det är vad de gjort på morgonen. På detta sätt kan man få fram utvecklingsmaterial så att man kan förbättra och få folk att bli nöjda säger Annakarin Sandén.

Därefter träffade de Eva Lilja, näringslivsdirektör i Eskilstuna kommun. Hon berättar att de har sådana här frukostar fyra gånger om året och syftet med detta är att på olika sätt lyfta frågor som har med näringslivsutveckling och företagande att göra.

Företagare kommer på många olika sätt i kontakt med kommunen och kan pga olika omständigheter vara beroende av kommunen för tillstånd och liknande och man arbetar helt enkelt på att detta ska löpa smidigare. Hon säger också att Eskilstuna är framgångsrika när det gäller etableringen av nystartade företag, förra året slog Eskilstuna rekord när det gällde antalet nystartade företag.

Sen kommer turen till Sophia Bengtsson, biträdande regionchef Svenskt Näringsliv Östergötland och Sörmland som precis föreläst på frukostmingeln. Hon säger att det Eskilstuna kommun vill göra nu är att fokusera på kommunens service till företagen och det hon kan tillföra är att prata om företagsklimatperspektivet som de jobbar på och där ingår ju service och kommunens attityder till politiker och tjänstemän men också snabba handläggningstider och även vänligt bemötande, för att förenkla för företagen. Från kommunens sida handlar det om att man inom kommunen är överens, att man vill jobba för bättre service, att man inte sätter upp hinder utan att jobbar med snabba handläggningstider, vänligt bemötande och vart man ska vända sig om man behöver hjälp och stöd, så det finns många och konkreta sätt att arbeta på säger Sophia Bengtsson biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv.

Skribent: Lars jonsson
Foto: Bo karp
Reporter: Anna Maria Lindqvist Arrue

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *